http://geceyibeyazlatannur.blogspot.com.tr/

29 Ağustos 2015 Cumartesi

İmam Hatip Mektepleri

6 Şubat 1912 tarihinde yayımlanan bir nizamname ile İslam’ın medeniyet kurup geliştiren bir din olduğu ifade edilerek, onun faziletlerini ve güzelliklerini  anlatabilecek kâmil insanlar, başka bir ifadeyle ‘İslam tebliğcileri’ yetiştirmek amacıyla Medresetü’l-Vâizîn kurulmasına karar verildi.
3 Mart 1924 tarihinde TBMM’den geçirilip 6 Mart’ta yayımlanan Tevhîd-i Tedrîsât Kanunu ile tüm medreseler Milli Eğitim Bakanlığına bağlandı.
Maarif Vekili Hüseyin Vasıf 11 Mart 1924 günü ilgili makamlara gönderdiği telgraflabakanlığına bağlı medreseleri kapattı.   Dârü’l-Hilâfe Medreseleri ise 1924 yılında İmam ve Hatip Mekteplerine dönüştürülmüştür. Darül Hilâfe medresesi ne demektir?  Medrese ne dir? Osmanlı Hükümetinin kuruluşuyla beraber, her yerleşim yerlerinde medreseler açıldı. Bu okullarda sadece din bilgileri değil, tarih, coğrafya, matematik ve diğer fen ilimleri de öğretilirdi. Bunu ispat için tarih meydandadır. Bu medreselerden Molla Fenariler, Molla Hüsrevler, Molla Güraniler, Piri Reisler, Katip Çelebiler… yetişti.
Tevhîd-i Tedrîsât Kanunu kabulüyle İmam Hatip Mektepleri fiilen öğretime başladı. Türkiye’nin çeşitli illerinde bu mektepler açıldı. İmam Hatip Mekteplerinde dini ağırlıklı dersler ve  Fransızca, Tarih Coğrafya, Cebir, Tabiat Bilgisi, fizyoloji, psikoloji, sosyoloji gibi ilimler de okutuluyordu. Ancak bu mekteplerin ömrü de uzun olmadı.
Açılışlarının ilk yıllarından itibaren Bakanlık tasarruf tedbirleri adı altında - diğer mekteplere değil - yalnızca İmam Hatip Mekteplerine tahsisat ayırmadı, yani maddi yardımda bulunmadı.
·         Mekteplerin mezunlarına devletçe istikbal vaat edilmedi. Yani devlet resmi ve maaşlı görev vermedi.
·         Birtakım bahanelerle öğretmenler görevlerinden alındı.
  • İmam Hatip Mektepleri çeşitli gerekçeler gösterilerek Eylül 1930 yılında kapatıldı.

Laiklik gerekçe gösterilerek dini alana yönelik çeşitli baskılar uygulandı. Vatandaş dini bakımdan cahil kaldı. Camiilerde namaz kıldıracak imam bulunamaz oldu. Cenazeleri defnedecek hoca yok gibiydi.. Herkes kendi başının çaresine bakmak mecburiyetinde kaldı. Hal böyle olunca sağlıklı bilgiye ulaşmaktan yoksun olan insanlar arasında batıl inanışlar yaygınlaşmaya başladı. Kulaktan dolma bilgileriyle kendilerini din görevlisi ilan eden insanlar türedi. 945 yılında ise fiili olarak demokrasiye geçilmesiyle Celal Bayar liderliğinde Demokrat Parti kuruldu. Bu parti dine karşı daha müspet bir tavır aldı. Bu da mevcut CHP iktidarını zora soktu. Seçimler yaklaşırken dini hayatı ilgilendiren konularda bazı adımlar atmak ve icraatlarda bulunmak durumunda kaldı. Bunlardan biri de İmam Hatip Mekteplerini yeniden açmak oldu..

İmam Hatip Okulları
1950 de iktidar Demokrat Partiye geçti. 17 Ekim 1951 günü Milli Eğitim Bakanı Tevfik İleri’nin onaylamasıyla 7 ilde birer İHO açıldı.
İmam Hatip Okullarının amacı; Türk Milletine hitap edecek, olgun, kültürlü hatip ve imamların yetişmesini sağlamaktı.
Demokrat Parti İktidarı zamanında, ilk mekteplerde de dini bilgiler verilmeye başladı. Din Derslerinde: İmanın Şartları.  İslamın Şartları, Namaz nasıl kılınır? Namaz Süreleri ve diğer dini bilgiler de öğretilirdi. Zaten Camiilerimizde açılan kuran kurslarında yediden yetmişe her vatandaş, Kuran okumayı öğrendi. CHP zamanında suç sayılan Kuran eğitimi Demokrat Parti zamanında serbestçe öğretildi.

 1960 İhtilali sonrasında İmam Hatip Okulları mevcudiyetini korudu. Süleyman Demirel liderliğinde Adalet Partisinin iktidara gelmesiyle İmam Hatip Okullarının sayısında artış oldu. Yurt genelinde toplam İHO sayısı 71’e ulaştı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder